9 największych marnotrawstw w Twojej firmie

Sharing is caring

Facebook
LinkedIn

Cześć!
Zanim przejdziemy do tematu dzisiejszego wpisu chciałbym Was serdecznie zaprosić na naszą V konferencję STRATEGIA LEAN, która odbędzie się już za dwa miesiące w Warszawie! Gośćmi specjalnymi tegorocznej edycji będą: Michał Sadowski z Brand 24 oraz Łukasz Kruczek – trener reprezentacji kobiet w skokach narciarskich. Swoje case studies przedstawią również doświadczeni praktycy biznesu, CEO i Członkowie Zarządu takich firm jak Adamed, Dr. Max, Fresh Logistics, Carlsberg, PZU Zdrowie, EL-KAB itd. Tylko u nas będziecie mogli posłuchać o wzlotach i o perypetiach związanych z transformacjami firm z różnych branż. Więcej informacji znajdziecie, klikając w baner poniżej.

Mam ogromną nadzieję, że spotkamy się 19.11.2019 r. i wspólnie podyskutujemy o tym, jak identyfikować i eliminować marnotrawstwo. Czyli o tym, jak stać się lean, a nie jak lean wdrażać.

9 największych marnotrawstw
Jednak, by wspominana identyfikacja i eliminacja marnotrawstw mogła nastąpić musimy wiedzieć, jak odróżnić wartość dodaną (z perspektywy klienta, a nie naszej) od pozostałych czynności, które nią nie są.
Jeśli czytaliście zeszłotygodniowy wpis, to zapewne pamiętacie, że pokazywałem Wam na przykładzie, jak sprawdzić, co stanowi wartość dodaną z perspektywy naszego klienta. Podkreślałem, że wartość dodana to wszystkie te czynności, za które klient jest gotów zapłacić. Pozostałe to marnotrawstwa (po japońsku muda), które w procesie dzielimy na dwie kategorie:
– marnotrawstwo oczywiste – działania, które są zbędne, nie dodają wartości i można je natychmiast wyeliminować,
– marnotrawstwo ukryte – czynności, które nie dodają wartości, ale są wykonywane z uwagi na toczące się procesy (przez niektórych mylnie nazywane czynnościami koniecznymi).

Dlaczego do tego wracam? Bo dzisiaj chciałbym Wam krótko przedstawić, które z nich najczęściej spotykamy w polskich firmach.

Jakie czynności nie stanowią wartości?
– NADPRODUKCJA – To innymi słowy wyprzedzanie potrzeb, czyli produkowanie więcej, wcześniej, szybciej niż jest to potrzebne. W konsekwencji powstają zapasy, które muszą być następnie magazynowe. Taki sposób pracy powoduje duże zakłócenia w procesie i generuje niepotrzebne koszty.
– OCZEKIWANIE – Czas spędzony na czekaniu na współpracowników, podpisy, zatwierdzenia, raporty, informacje, zawieszenia i awarie systemu to czas zmarnowany. Wydłużone przepływy w procesie, przewlekłe cykle produkcyjne, opóźnienia z dostawą do klientów, prowadzą do zawalania terminów. Oczekiwanie występuje za każdym razem, gdy chcemy coś zrobić, lecz nie jesteśmy w stanie z przyczyn od nas niezależnych.
– ZBĘDNE ZAPASY – Produkty gotowe, produkty w toku, półfabrykaty, części i dostawy, które trzymane są w zapasie, nie dodają żadnej wartości w procesie produkcyjnym – natomiast generują koszty związane z koniecznością ich magazynowania. Zapasy trzeba składować, administrować nimi i zarządzać, a część z nich wyrzucić po upływie terminu ważności.
– ZBĘDNY RUCH I TRANSPORT – Wszystkie ruchy pracowników, materiałów lub informacji, które nie tworzą wartości dodanej do oferowanej usługi czy produktu oznaczają zmarnowany czas, wysiłek i rosnące koszty. Zła organizacja może wynikać ze źle zaprojektowanych stanowisk pracy, bałaganu, braku procedur czy nieprzemyślanego procesu wynikającego z braku obecności zarządzających w Gemba.
– NADMIERNE PRZETWARZANIE – Każde dodatkowe przetwarzanie lub wysiłek, nietworzący wartości dodanej do usługi to nadmierne komplikowanie, które należy wyeliminować. Nadmierne przetwarzanie może być spowodowane przez nieodpowiednią synchronizację procesów oraz czynności wykonywanych w ich obrębie, a także niezrozumienie tego, jakie są oczekiwania klienta.
– ZMARNOWANY POTENCJAŁ – Pracownicy, którzy robią coś innego zamiast tego, co powinni wywołują spadek efektywności, wstrzymanie projektów czy niezrealizowanie pomysłów i niewykorzystanie ich potencjału. Zamiast zajmować się pracą, zajmują się jej marnotrawieniem.
– POPRAWIANIE BRAKÓW I BŁĘDÓW – Produkty, których jakość odbiega od oczekiwań, błędy pracowników czy dostawy wadliwych komponentów prowadzą do powstawania braków i błędów, a to nie spełnia wymagań klientów. Przyczynami błędów są też niskie kwalifikacje pracowników, brak szkoleń, wadliwie działający sprzęt.
– SZUKANIE I WYJAŚNIANIE – Czas stracony na poszukiwanie dokumentacji, wyjaśnianie problemów, podejmowanie nieistotnych decyzji to efekt braku procedur, jasnego przepływu informacji i nieuporządkowanego procesu. Każdy element niezbędny do realizacji danego etapu procesu powinien być gotowy zanim nadejdzie jego kolej.
– OBWINIANIE – Wysiłek poświęcony na poszukiwanie winnych osób, a nie na rozwiązywanie problemów z procesem to czyste marnotrawstwo. Szukanie kozła ofiarnego nie powinno mieć znaczenia. Najważniejsze jest wyeliminowanie zidentyfikowanego problemu, a nie odnalezienie osoby, która przyczyniła się do jego powstania.

Zaangażuj pracowników w identyfikację i eliminację marnotrawstwa
Ciekaw jestem, które z wymienionych marnotrawstw najczęściej pojawiają się w Waszych firmach? Czy Wasi pracownicy zgłaszają je Wam, kiedy je dostrzegają? Ile z nich i w jaki sposób udaje Wam się wyeliminować? Czy do tej pory nie zdawaliście sobie sprawy z ich istnienia lub wiecie, że występują, ale nie wiecie, co dalej?

Pamiętajcie, że żeby firma mogła stać się lean, wszyscy pracownicy muszą być zaangażowani w identyfikację i eliminację pojawiających się marnotrawstw. Musicie być jednak cierpliwi, bo nie jest to proces, który zajmuje krótką chwilę. Wręcz przeciwnie, takie działanie może nie mieć końca, ale cały czas będzie przynosić najlepsze z możliwych rezultatów.

Zachęcam Was do dyskusji i komentarzy pod postem.

A jeśli szukacie nowego rozwiązania, które pomoże Wam podjąć skuteczną walkę z marnotrawstwem, a przy okazji zaangażuje pracowników w firmę, to koniecznie sprawdźcie aplikację Sherlock Waste, która zamienia frustrację pracowników w innowacyjne pomysły i wspiera identyfikację i eliminację wszystkich tych czynności, które marnują czas i pieniądze firmy.

Powodzenia i do zobaczenia za tydzień!
Radek

Aby dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy, wypełnij poniższy formularz, a my w ciągu 48 godzin skontaktujemy się z Tobą

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce.