Liderzy udają, że zarządzają

Sharing is caring

Facebook
LinkedIn

Kochani!
Dzisiaj miałem omówić, czym LEAN NIE JEST, czyli mity na temat LEAN, jednak będzie to musiało zaczekać jeszcze chwilę. Dlaczego? W minionym tygodniu na łamach kwietniowego wydania magazynu „Forbes” ukazał się artykuł Filipa Kowalika Toksyczny szef zniechęca do wysiłku. Gorąco Wam go polecam. Znajdziecie w nim podsumowanie wyników Ogólnopolskiego Badania Satysfakcji z Pracy Leanpassion 2018. By Was jeszcze bardziej zachęcić do przeczytania tego materiału, podaję trzy ważne liczby:

– 73% krytyków lidera nie poleca swojego pracodawcy,
– 76% zwolenników lidera deklaruje pozostanie w pracy w ciągu najbliższych 12 miesięcy,
– 68% pracowników oczekuje od lidera szacunku do innych ludzi.

A poniżej znajdziecie moją krótką wypowiedź ekspercką pochodzącą właśnie z tego artykułu oraz link do prezentacji z wynikami Ogólnopolskiego Badania Satysfakcji z Pracy Leanpassion 2018.

Jak zwykle zapraszam do dyskusji! 🙂

LIDERZY UDAJĄ, ŻE ZARZĄDZAJĄ
Brak satysfakcji z pracy to problem ogólnoświatowy. Według badań Instytutu Gallupa w 2017 r. tylko 15 procent osób na świecie odczuwało satysfakcję z wykonywanej pracy. W Polsce w ciągu ostatnich dwóch lat wskaźnik ten spadł z 17,6 proc. do 14 proc. Nasze badania potwierdzają wysoki poziom niezadowolenia z pracy i wskazują, że Polacy niechętnie polecają swojego pracodawcę innym (NPS na poziomie -10). Właśnie dlatego pracę nazywam chorobą genetyczną i globalną. Genetyczną dlatego, że świadomie lub nieświadomie przekazujemy podejście do pracy w sposób pejoratywny naszym potomkom. Globalną, ponieważ w rankingach badań Gallupa liderami pod względem zadowolenia z pracy są kraje, w których wynik oscyluje na poziomie 30-40 proc. Co decyduje o tym, że ludzie nie lubią swojej pracy?

Niezależnie od branży, modelu biznesowego, struktury organizacyjnej, produktów większość firm zmaga się z tymi samymi problemami, które ja nazywam wielką piątką patologii biznesowych:

PIERWSZA PATOLOGIA – My i Oni. Silosy. Ponad 95 proc. menedżerów nie zna misji, wizji i celów strategicznych firmy.
DRUGA PATOLOGIA – Ludzie przychodzą do „roboty”. Tylko 14 proc. Polaków odczuwa satysfakcję z pracy.
TRZECIA PATOLOGIA – Opinie zamiast faktów. Ponad 80 proc. procesów nigdy nie zostało zmierzonych.
CZWARTA PATOLOGIA – Ego-menedżerowie. Ponad 90 proc. liderów improwizuje w pracy.
PIĄTA PATOLOGIA – Doskonalenie przeszkadza biznesowi. 9 na 10 transformacji kończy się po okresie pilotażowym.

Na szczególną uwagę zasługuje patologia nr 4, czyli 90 proc. liderów, menedżerów liniowych, bezpośrednich przełożonych pracowników improwizuje w pracy. Wyobraźmy sobie, że pracownik trafia pod skrzydła lidera, którego nikt nie nauczył zarządzać i któremu ego nie pozwala przyznać się do tego, że czegoś nie potrafi. Większość takich liderów na pytanie, jak motywuje ludzi, najczęściej odpowiada: Jak to jak? Normalnie!”. W efekcie zarząd, menedżerowie wprowadzają zarządzanie poprzez trzymanie kciuków.

Z moich obserwacji wynika, że blisko połowa pracowników odchodzi z pracy w pierwszym roku od zatrudnienia. Oczywiście intencja u większości liderów jest dobra, ale pozostawieni sami sobie, bez odpowiednio dopasowanych do nich programów rozwojowych stanowią problem numer jeden w większości organizacji. Badania pokazały, że związek, jaki występuje pomiędzy oceną bezpośredniego przełożonego a satysfakcją z pracy, NPS pracodawcy, motywacją i chęcią odejścia w ciągu roku pracownika, jest niebagatelny. Jeśli liderzy udają, że zarządzają, pracownicy udają, że pracują.

Fragment artykułu „Toksyczny szef zniechęca do wysiłku”, Forbes, kwiecień 2019

Ogólnopolskie Badania Satysfakcji z Pracy Leanpassion 2018 możesz pobrać TUTAJ:

Do zobaczenia za tydzień!

Aby dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy, wypełnij poniższy formularz, a my w ciągu 48 godzin skontaktujemy się z Tobą

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce.