Jak powinien pracować lider na co dzień?

Sharing is caring

Facebook
LinkedIn

Drodzy Czytelnicy!
Zanim przejdziemy do ciągu dalszego naszych rozmów na temat wybitnych liderów, to chciałbym ogromnie podziękować Wam za obecność na piątkowym webinarze! Oglądalność praktycznie przez cały czas trwania 1,5 godzinnego webinaru (tak, wiem, wiem miało być 45 minutJ) była na poziomie 150 osób! Setki komentarzy, bardzo ciekawe pytania i świetne odpowiedzi na zadania konkursowe, które zresztą za chwilę pozwolę sobie zacytować.

Zapis webinaru znajdziecie na platformie leanovatica.com, której premiera zaplanowana jest na maj 2020 r.

To wszystko bardzo motywuje do dalszego działania i już teraz zachęcam Was do zarezerwowania terminu na kolejny webinar. Kiedy? 6.03.2020 r. Temat? „Jak zwiększyć zaangażowanie pracowników poprzez synergię technologii i świadomego przywództwa”. Szczegóły? Podamy jeszcze w tym tygodniu na naszych social mediach. Ale już teraz zapraszam Was do zapisania się do newslettera Leanpassion (www.leanpassion.pl), gdzie otrzymacie wszystkie niezbędne informacje na temat naszych wydarzeń prosto na waszego maila.

Podczas webinaru wspominałem również o najbliższych warsztatach i ciekawych wydarzeniach organizowanych przez Leanpassion. Tabelę z terminami i promocyjnymi cenami znajdziecie poniżej. Prócz warsztatów, już w kwietniu, zorganizujemy dla Was otwarte mistrzostwa – Lean Champions Cup, czyli emocjonującą grę zespołową, gdzie tym razem drużyny z różnych firm będą toczyć zaciętą rywalizację o puchar. Kto już grał w LCC, ten wie co to za emocje!

Wybitny lider, czyli kto?
Ok, kochani. Dość ogłoszeń na dziś. Wracamy do merytorycznej części. 🙂 Skoro odrobiliśmy zaległości w kontekście przywództwa (3 zadania dla menedżerów) i zbudowaliśmy sobie dobre ramy do zarządzania , podłączyliśmy ludzi i procesy do strategii firmy i stworzyliśmy takie warunki pracy, w których wszyscy mają wspólne cele, nikt nie musi niczego się domyślać oraz każdy zna i rozumie swoją rolę w realizacji strategii (3 najważniejsze zadania dla liderów), to czas na kolejny krok. Przyznacie sami, że to, o czym rozmawialiśmy do tej pory, to FUNDAMENTY.

Podczas wspomnianego webinaru zadałem uczestnikom pytanie, jaki powinien być ten wybitny lider, co go wyróżnia i jak powinien się zachowywać? Pozwolę sobie kilka cytatów przytoczyć:

„Lider interesuje się ludźmi, jest uważny na ludzi i na swoje emocje, rozwija się”
„”‹Lider, to jest osoba, która słucha, żeby wysłuchać, a nie tylko odpowiedzieć”
„Wybitny Lider”¦ pyta, ale wypowiada się ostatni”
„”‹Wybitny lider: chce się za nim iść bez zastanawiania się dlaczego. Porywa na poziomie emocji. Człowiek, który niesie pewną ideę, wierzy w nią bardzo mocno i jest w 100% autentyczny”
„Wybitny lider nie pcha ludzi przed sobą, a swoją postawą i działaniem sprawia, że ludzie za nim podążają bez przymusu, a z radością”
„Wybitny lider nie wytyka błędów pracownikowi, nie daje gotowych odpowiedzi na pytania, a kieruje go do rozwiązania problemu. Motywuje ludzi przez swoje zachowanie”

Z każdym zdaniem zgadzam się w 100%, ale problem tkwi w tym, jak sprawić, by ten nasz lider w organizacji był faktycznie wybitny? Jakie są 3 kluczowe elementy, by to zarządzanie nie było improwizowane, tylko świadome? Jak stworzyć wielką firmę i mieć szczęśliwych ludzi?

Trzy zasady zarządzania lidera na co dzień
Zasada pierwsza – Obecność każdego dnia
Minimum 80% czasu w GEMBA. Idź i zobacz, okaż szacunek, zadawaj pytania Większość liderów spędza praktycznie cały swój czas pracy poza GEMBĘ poza miejscem, gdzie dzieje się proces. Są na szkoleniach, spotkaniach, w swoich biurach tworząc raporty. Menedżer pytany o to, co robi jego lider na co dzień, odpowiada krótko: „zarządza”. Niestety bardzo niewiele osób jest w stanie określić, ile procent czasu lider spędza tam, gdzie powinien. A jednak plan, który powinien realizować każdy lider, każdego dnia to minimum 80% swojego czasu spędzać tam, gdzie są jego pracownicy. Nie chodzi jednak o to, żeby lider robił to samo co jego zespół, ale by spełniał regułę: „kiedy ktoś pracuje, ktoś obserwuje”. To lider stoi z boku, obserwuje, uczy się. Uczy się po to, by potem robić eksperymenty (o eksperymentach na przykładzie sportu oraz o PDCA mogliście przeczytać we wpisie: Czego biznes może nauczyć się od świata sportu? ), by rozwiązywać problemy wspólnie ze swoimi pracownikami.

W istocie to bycie w GEMBA daje niesamowitą przewagę. Lider nie musi już niczego zgadywać, nie musi opierać się na opiniach (koniecznie przypomnijcie sobie artykuł o TRZECIEJ PATOLOGII BIZNESOWEJ), tylko non stop jest świadkiem faktów.

O GEMBA Coachingu, czyli o Idź i zobacz i Idź i nauczaj, gdzie uczymy się zadawać coraz lepsze pytania, by angażować pracowników do pomiaru wyników, do rozwiązywania problemów, jeszcze Wam opowiem.

Kochani, pamiętajcie, pierwsza i najważniejsza zasada zarządzania lidera czy menedżera to bycie minimum 80% czasu w GEMBA. Nie obok, nie na drugim piętrze, nie w sali szkoleń, nie w ciepłym i wygodnym biurze tylko ze swoimi pracownikami.

Zasada druga – Empatia każdego dnia
Bycie liderem, to czerpanie radości z dawania radości innym.

Empatia z definicji to współodczuwanie emocji innych ludzi. Jesteś w stanie wyobrazić sobie, co czuje twój pracownik, co myśli, dlaczego ma taką postawę, słuchasz go, jesteś obecny, uważny. Jedni mają empatii więcej, inni mniej, ale można bez stresu jej też się nauczyć. Warto zrobić sobie nawet empatyczne zadania na każdy dzień. Lider jest przede wszystkim dla innych. Dla firmy, dla pracowników, a dopiero na końcu dla siebie. Pamiętacie 5 poziomów lidera, które pokazywał Maxwell? To właśnie ten 5-ty poziom (5 POZIOMÓW PRZYWÓDZTWA WEDŁUG J. MAXWELLA). Taki lider nie potrzebuje pochwał i nagród. A tych osób jest naprawę niewiele.

Zasada trzecia – Refleksja każdego dnia
Im częściej przeprowadzamy refleksję status quo, tym częściej możemy podejmować decyzję.

Moim zdaniem, zarówno w lean, jak i w agile, czy w każdej innej metodologii, filozofii doskonalenia, refleksja jest podstawą. Im częściej przeprowadzamy refleksję na temat status quo, im częściej zastanawiamy się nad minionym dniem pracy, czy ostatnią godziną, czy tak jak w sporcie, analizujemy ostatni moment, tym częściej możemy podejmować decyzje, i to lepsze decyzje. Jeśli robimy to tylko raz w miesiącu, to jest to zdecydowanie „after birds” i niewiele nam to pomoże.

Pamiętacie 4 poziomy doskonalenia? To, na jakim poziomie jesteście, zależy właśnie od tego, jak często przeprowadzacie refleksję, jak często robicie analizę stanu obecnego. Warto, żebyście odświeżyli sobie możliwości, jakie ze sobą niosą: JAKI POZIOM DOJRZAŁOŚCI LEAN MA TWOJA FIRMA? Spróbujcie.

Better Every Day
Myśląc o takim właśnie działaniu, przychodzi mi do głowy świetny case study – program Better Every Day autorstwa Fresh Logistics Polska. Nasz Klient faktycznie robi to, o czym Wam opowiadam i osiąga dzięki temu fantastyczne efekty, co możecie zobaczyć na filmie poniżej 🙂

Podsumowując trzy zasady zarządzania powinniśmy: być w GEMBĘ z naszymi pracownikami każdego dnia, rozwijać naszą empatię, słuchać i być codziennie uważnym na pracowników, a po każdym dniu pracy przeprowadzać refleksję, dając sobie szansę na bycie lepszym nastepnego dnia.

Celem wielu liderów jest sprawić, by ludzie mieli o nich jak najlepsze zdanie. Celem wielkiego lidera jest sprawić, by ludzie lepiej myśleli o sobie. – C. Northcutt

Dobrego tygodnia kochani!
Radek

Aby dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy, wypełnij poniższy formularz, a my w ciągu 48 godzin skontaktujemy się z Tobą

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce.