Co wyróżnia najlepsze firmy i skutecznych CEO?

Sharing is caring

Facebook
LinkedIn

Drodzy Czytelnicy!
Ostatnio u jednego z naszych klientów przeprowadzałem warsztat refleksji strategicznej. Zainspirowało mnie to do podzielenia się z Wami lub przypomnienia Wam kilku ważnych aspektów. Jak dobrze wiecie, refleksja strategiczna i kontekst biznesowy to pierwszy krok strategii lean. Dzisiaj zastanowimy się, dlaczego nie tylko proces transformacji powinniśmy zaczynać właśnie z tego miejsca, ale również dlaczego raz, na jakiś czas warto wrócić do pierwszego kroku, jeśli chcemy być najlepsi na rynku.

Zapytaj DLACZEGO
Lata praktyki przekonały mnie, że zaangażowanie wszystkich do wspólnego wygrywania – niezależnie od tego, czy poprzez lean, czy w inny sposób – jest możliwe jedynie wtedy, gdy stworzymy w organizacji odpowiednie warunki docelowe. Wierzę w to, że pierwszym krokiem na tej drodze powinna być sytuacja, w której wszyscy członkowie zarządu oraz kluczowi menedżerowie w pełni identyfikują się z organizacją. Z tego powodu zawsze zaczynam proces transformacji od refleksji strategicznej. Dla mnie oznacza to konkretną odpowiedź na pytanie, dlaczego firma istnieje, dlaczego robimy to, co robimy. Co istotne, każdy zarząd, z którym miałem przyjemność pracować chętnie przeprowadza REFLEKSJĘ STRATEGICZNĄ. Wystarczy tylko poprosić.

Daj ludziom poczucie sensu istnienia
Wielokrotnie okazywało się, że w moich rozważaniach nie jestem odosobniony. Jednym z największych fachowców w tym zakresie jest dziś bez wątpienia Simon Sinek. Jego najsłynniejsza teza głosi, że wybitne firmy zaczynają od zadania sobie kluczowych pytań w następującej kolejności:

1. DLACZEGO istnieją?
2. JAK i CO robią?

Więcej na ten temat przeczytacie we wpisie: JAK ZACZĄĆ OD „DLACZEGO”?

Te organizacje dają ludziom poczucie sensu. Inspirują pracowników i klientów, budując grono sympatyków, których lojalność jest odporna na kryzysy i zawirowania.

Natomiast firmy, które zaczynają od CO i JAK, a dopiero na końcu zastanawiają się, DLACZEGO nie są w stanie obudzić w ludziach wewnętrznej motywacji. Muszą przyciągać ich zainteresowanie albo wzajemność poprzez manipulację. Najczęściej przy pomocy argumentów pieniężnych (podwyżka, premia, promocja, upust itd.) budują z klientami i pracownikami relacje transakcyjne. Na tyle słabe, że zwykłe potknięcie potrafi je zerwać.

Dowody skuteczności
Jeśli jeszcze nie jesteście w 100% przekonani, to spójrzcie na wyniki badań. Konieczność przeprowadzenia refleksji strategicznej, czyli zadania sobie pytania DLACZEGO, na początku transformacji organizacyjnej, potwierdzają analizy jednej z najbardziej rozpoznawalnych na świecie firm doradczych. Pomiędzy 2004 a 2014 rokiem McKinsey zebrał obszerne dane empiryczne na temat działań menedżerów 500 firm z indeksu S&P. Brano pod lupę zarówno spółki, które do grupy najlepszych dołączyły po wyjściu z dołka, jak i te, które rozwijały się stabilnie i nie doświadczyły większych kryzysów. Analizowano działania 600 prezesów, aby dowiedzieć się, co takiego robią najskuteczniejsi. Za najwybitniejszych uznano 5% menedżerów, którzy przynieśli inwestorom 500% zwrot z inwestycji w spółkę w czasie, gdy nią zarządzali. Okazało się, że blisko 60% z grupy najlepszych przeprowadziło w ciągu dwóch pierwszych lat swojego zarządzania wnikliwą refleksję strategiczną.

Jaki jest więc wzór na DLACZEGO firmy?
Pamiętajmy więc, że warunkiem docelowym, do którego dążymy w pierwszym kroku strategii lean jest: 100% gremium zarządzającego (zarząd plus czasami kluczowi menedżerowie) musi znać, rozumieć i wspierać misję, wizję, wartości i cele strategiczne. To warunek udanej transformacji całej organizacji. I choć w pierwszym kroku transformacji nie zlikwidujemy jeszcze wszystkich silosów w firmie, to skutecznie usuniemy podziały między ludźmi z poziomu strategicznego. Niezależnie, za jakie obszary odpowiadają, wspólnie wypracują jeden pomysł na firmę, jej KONTEKST BIZNESOWY. Zbudują zgodę co do fundamentalnych założeń organizacji – misji, wizji, wartości i celów strategicznych. Stąd:
DLACZEGO = KONTEKST BIZNESOWY = MISJA + WIZJA + WARTOŚCI + CELE STRATEGICZNE

Więcej informacji, o tym jak stworzyć kontekst biznesowy znajdziecie w artykule: GDY ZARZĄD NIE WIE, „DLACZEGO” – MISJĘ WIZJĘ WARTOŚCI

Znaleźć się w gronie najlepszych
Cieszę się więc, że zarówno jeden z największych autorytetów od przywództwa, jak i jedna z topowych firm doradczych na świecie potwierdzają tezę o konieczności przeprowadzenia przeglądu strategicznego organizacji – refleksji i postawienia pytania „dlaczego”. To dwa poważne dowody, od których należy zacząć wygrywanie. Oczywiście, jeśli tylko chcecie znaleźć się w gronie najlepszych.

Kolejne kroki już znacie, ale warto je sobie przypomnieć, dlatego poniżej mała ściąga z 5 kroków strategii lean:

Refleksja strategiczna – Zaczynaj od DLACZEGO
Kierunek – Zapytaj ludzi, jak chcą dodawać wartość
Konsensus – Zrozum, co teraz stanowi wartość dodaną
Leadership 734 – Ustal jeden standard przywództwa
Normalna praca – Wszyscy realizują kontekst biznesowy i jednocześnie doskonalą firmę zgodnie ze swoją rolą.

Jednocześnie Ci z Was, którzy będą na V Konferencji Strategia Lean, będą mieli okazję wysłuchać mojego power speecha na temat tego, co odróżnia DOBRYCH liderów od WIELKICH liderów. Mam nadzieję, że dzisiaj pokazałem Wam, że refleksja strategiczna to pierwszy krok do bycia WIELKIM liderem, a z tym wiążą się świetne wyniki i satysfakcja szczęśliwych pracowników.

A jakie są Wasze doświadczenia? Przeprowadzacie refleksję strategiczną w swoich firmach?

Jeśli macie pytania to oczywiście jestem do Waszej dyspozycji i chętnie na wszystkie odpowiem 🙂

Miłego i refleksyjnego fajniedziałku!
Radek

Aby dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy, wypełnij poniższy formularz, a my w ciągu 48 godzin skontaktujemy się z Tobą

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce.