KUPUJĘ KSIĄŻKĘ
TERAZ DARMOWA WYSYŁKA

V Konferencja Strategia LEAN – relacja

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (1 głosy, średnia: 5,00
Loading...

Sharing is caring!

Drodzy Czytelnicy! 

W zeszłym tygodniu przedstawiłem Wam krótkie podsumowanie najważniejszych wniosków z III Ogólnopolskiego Badania Satysfakcji z Pracy Leanpassion 2019, które możecie pobrać TUTAJ. Wnioski? Polacy z roku na rok coraz mniej polecają swoich pracodawców (NPS na poziomie -23!!!), co drugi Polak rozważa odejście z pracy, a trzy najważniejsze czynniki, od których zależy satysfakcja pracowników wskazywane przez respondentów to: lider, który tworzy przyjazną atmosferę, rozwój oraz zgłaszanie i rozwiązywanie problemów. Dodatkowo, aż  10 oczekiwań pracowników wobec lidera dotyczy jego postawy, a nie aspektów merytorycznych.

Właśnie od tych, depresyjnych wręcz danych rozpoczęliśmy V konferencję Strategia LEAN w Warszawie i poszukiwanie odpowiedzi na pytania: Jak w dzisiejszych czasach możemy rozwijać firmę i zwiększać zaangażowanie pracowników? Jak może pomóc nam w tym Strategia LEAN?

8 h merytorycznej wiedzy i rekordowa liczba uczestników

19.11.2019 r. podczas V już edycji konferencji Strategia LEAN w Hotelu Airport Okęcie zgromadziliśmy ponad 20 ekspertów, doświadczonych praktyków biznesu z największych firm i aż 465 uczestników.
Dla nas ten wynik to ogromna radość i satysfakcja, że z roku na rok nasza firma ma coraz większy udział w propagowaniu praktycznej wiedzy o lean w Polsce, a stworzona przez nas Strategia Lean w 5 krokach znajduje coraz większe grono sympatyków. Dzięki takim wydarzeniom, jak to, możemy dzielić się z Wami doświadczeniami firm, które trudną i wyboistą drogę (lub jej spory kawałek) transformacji mają już za sobą, które popełniły wiele błędów, i dzisiaj, bez wstydu, pokazują nam, jak ich uniknąć.

Dlatego właśnie od pytania: JAK PRZEPROWADZIĆ TRANSFORMACJĘ, ABY DOSKONALENIE NIE BYŁO JEDNORAZOWYM ZRYWEM? rozpoczęliśmy merytoryczną dyskusję podczas V Konferencji Strategia Lean. Zarówno debatę, jak i całą konferencję, ponownie poprowadził Łukasz Bentkowski.

Trzeba zbudować w sobie naturalną potrzebę doskonalenia

Czy eksperci zaproszeni do debaty: Kamila Wykrota, Igor Mróz, Ireneusz Biliński, Aneta Borycka, Sebastian Drzewiecki, Małgorzata Gołębiewska znaleźli odpowiedź na nurtujące nas pytanie? Przebieg dyskusji i płynące z niej wnioski świetnie podsumował Marcin Masłowski – Lepszy Manager, który również wspierał medialnie naszą konferencję (dzięki Marcin!):

  • „Trzeba zbudować w sobie naturalną potrzebę doskonalenia” doradzała Małgorzata Gołębiewska z MWiK.
  • Zdobądź „Buy in” do zmian jeszcze przed startem transformacji, żeby ludzie nie mogli doczekać się zmian. Wystarczy zorganizować kilka wizyt do innych firm, żeby zobaczyć, gdzie jest Twoja organizacja, a gdzie są „oni” – Aneta Borycka z Ultimo dzieliła się swoim doświadczeniem.
  • Z kolei Igor Mróz z Zero Bullshit Manager zwrócił uwagę, że nie każdy nadaje się do tego „statku”. Niektórym marynarzom czasem lepiej podziękować i zaprosić na inną łódź. Po prostu nie każdy chce się zmieniać.
  • Ireneusz Biliński z 4Results postawił na dwa istotne elementy: mierz poziom transformacji i ustal zasady. Jak mierzyć? Tak jak procesy. Tyle że nie KPI-em, a KBI-em, czyli Key Behaviour Indicator.
  • Sebastian Drzewiecki z Sabre oraz autor bloga Nowoczesny Lider zachęcił do działań na rzecz employer brandingu i eliminowania silosów pomiędzy pracownikami i menedżerami.
  • Nie zapominajmy o fazie „Control”. Z transformacją jest jak z zapałem do codziennego biegania. Nie wystarczy wydać fortuny na buty ze sklepu biegacza i strój świecący w ciemności. Trzeba jeszcze w tym postanowieniu wytrwać”. Podsumowanie konferencji okiem Marcina znajdziecie TUTAJ.

AGILE to nie FASHION

Nieskromnie przyznam, że od zawsze powtarzam, że wspólnym mianownikiem dla AGILE, LEAN i wielu innych metodologii doskonalenia jest… ZDROWY ROZSĄDEK. Podczas swojego wystąpienia udowadniał to również Mirosław Nowosielski – Dyrektor ds. Transformacji Strategicznej, Santander Bank Polska, podkreślając, że Agile to „doskonałe pokazywanie niedoskonałości” oraz że „nie zawsze szybciej, taniej, więcej stanowi o wartości biznesowej, wartości dla klienta”.

To kontakt z klientem, badanie jego potrzeb, tworzenie odpowiedzi na te potrzeby w postaci odpowiednio dopasowanych produktów jest tu celem.

Z Agile jest podobnie jak z lean, lean się nie wdrażalean można się jedynie stać (dlaczego? Przeczytacie TUTAJ).
Moda na Agile to nie to samo co bycie Agile.

Transformacja w szpital przyszłości i i występ Patrycji Piekutowskiej

Wspólnie z wyjątkową osobą, wybitną skrzypaczką, a jednocześnie Prezeską FUNDACJI KIDS, przygotowaliśmy niespodziankę dla uczestników Konferencji. Po pierwszej przerwie kawowej, muzyczny motyw naszej konferencji, w kompletnej ciemności, na skrzypcach zagrała Patrycja Piekutowska. Po swoim krótkim, ale emocjonującym występie, Pani Patrycja opowiedziała, jak wygląda transformacja, której Fundacja KIDS podejmuje się na co dzień. Niezwykła zmiana przychodni dziecięcych, które dzięki zaangażowaniu sponsorów, darczyńców, wolontariuszy Fundacji, zmieniają się w bajkowe, przyjazne chorym maluchom miejsca.

Z tego miejsca zachęcam i Was, by na zbliżające się święta podarować dzieciom prezent i wspólnie odnowić kolejną przychodnię w Centrum Zdrowia Dziecka. Więcej informacji znajdziecie na www.kids.org.pl

Jak podłączyć ludzi i procesy pod strategię firmy?

O powodach, dla których firma decyzuje się na transformację, o problemach, jakie napotyka po drodze, o cennych doświadczeniach, o tym, jak ciągłe uświadamianie „dlaczego” organizacji jest tak ważne i przede wszystkim o ludziach, których zaangażowanie w cały proces nie jest łatwe, ale bez których udziału nic się nie uda, opowiadali m.in. dr inż. Paweł Kaczalski, Prezes firmy EL-CAB oraz Michał Kościanek, WE Operactions Director z Carlsberg Global Shared Services. 

Podczas prezentowania case study, Michał Kościanek poruszył niezwykle istotny temat: Jak rozmawiać o Lean w firmie, w której „Lean już jest”? Jak uczyć się na błędach i jak na nowo przekonać pracowników, do tego, że warto próbować jeszcze raz.

Wspólne cele, wspólne plany, wspólny język

Kolejna dawka wiedzy została nam zaaplikowana z iście farmaceutyczną precyzją. Bartłomiej Rodawski, Dyrektor Operacyjny w firmie Adamed, przekonał nas, jak skutecznie można rozwiązać problem, kiedy firma rośnie szybciej niż rynek, a operacje i sprzedaż nie mówią wspólnym językiem. Na przykładzie integracji farmaceutycznego łańcucha dostaw pokazał, że najistotniejsze są wspólne cele, wspólny język, wspólne dane i wspólne plany. Wspólne dla każdego działu! Po raz kolejny podczas tego wydarzenia padła też teza, że jeśli nie zrozumiemy, czego chce klient, nie ma sensu wprowadzać transformacji.

Oczywiście to nie wszystko. Bartłomiej Rodawski przeniósł nas również na chwilę w przyszłość łańcucha dostaw, stawiając pytanie, jak będzie on wyglądał za kilka lat. Dron z lekami? Drukarka 3D, do której wprowadzamy tylko substancję czynną? Myślę, że dowiemy się tego już niedługo! A proponowane rozwiązania bardzo nas zaskoczą. 

Jak być lepszym każdego dnia

Program Better Every Day został stworzony przez Fresh Logistics Polska, firmę logistyczną, która do lean podchodzi w sposób wyjątkowy. Pokazały to Agnieszka Niemira (Menedzer ds. Integracji Procesów Biznesowych) i Renata Koszlajda (Dyrektor Regionu). Postawienie pytania, „dlaczego istniejemy?” doprowadziło do stworzenia misji, wizji, wartości i celów strategicznych, które mieli znać i rozumieć, w pierwszej kolejności, liderzy tej organizacji, dopiero potem wszyscy pracownicy. Już niedługo pokażemy Wam film przedstawiający case studies transformacji Fresh Logistics Polska.

Świetne podsumowanie prelekcji V Konferencji Strategia Lean znajdziecie również na www.leanCenter.pl

Goście specjalni – Michał Sadowski i Łukasz Kruczek

Pojawienie się naszych keynote speakerów to kulminacyjny moment wydarzenia. Oczywiście nie zawiedli! 🙂

Pierwszy na scenie pojawił się CEO Brand24! Jak brzmią najcenniejsze rady od Michała Sadowskiego, dzięki którym Twoja zyska nowych klientów?
W telegraficznym skrócie:

Tip 1: Klient powinien skontaktować się z nami w możliwie najmniejszej ilości kroków
Tip 2: Obserwuj i przewiduj zachowania klienta
Tip 3: Interakcja na stronie, czyli dowiedź się, co klient robi na Twojej stronie
Tip 4: Kontakt z Twoimi klientami poza Twoimi kanałami (monitoruj, co i gdzie mówią o Twojej firmie)
Tip 5: Social Proof (podsyłaj klientom strony z porównywarkami produktów, gdzie nasz produkt przoduje na tle konkurencji)
Tip 6: Szybkość reakcji (najlepszy jest moment zakupu – podziękuj, stwórz relację, zaoferuj coś więcej!)
Tip 7: Nieformalne relacje (Jak? Zaprzyjaźnij się z klientem. Kiedy? Zaraz po momencie zakupu)

Tuż po zejściu ze sceny Michała Sadowskiego, na sali zgasły swiatła a na ekranie pojawił się popularny film ze zdobycia złotego medlu przez Kamila Stocha podczas Igrzysk Olimpijskich w Sochi. Cóż to były za emocje!

Przechodząc jednak do meritum… czego w takim razie, my, osoby ze świata biznesu, możemy nauczyć się od sportu i trenera sportowego? Przede wszystkim pokory, cierpliwości, obserwowania procesu (trener spędza ze skoczkiem minimum 80% swojego czasu!), ciągłego eksperymentowania, pasji do doskonalenia  i podejścia, które Łukasz Kruczek, wybitny trener skoków narciarskich, zawarł w jednym pytaniu: „Jak myślisz, jak ci poszło?”. To jedno pytanie, które pozbawione jest odgórnej krytyki czy potępienia, skłania do refleksji, a odpowiedź motywuje do dalszego działania. Jak podkreśla Łukasz „Droga, nie cel, jest źródłem sukcesu…”. 

Jak brzmi 5 najważniejszych rad, które trener mistrzów zdradził podczas rozmowy na forum Maciejowi Molczykowi z Leanpassion? 

1. Razem w tym samym kierunku
2. „Prawdziwość”
3. Koncentracja na rozwiązywaniu problemów
4. Cierpliwość i konsekwencja
5. Każdy ma rolę w rozwoju zespołu
6. Determinacja do postępu

Kiedy frustracja staje się źródłem pomysłów

Ile problemów pracowników dotyczących firmy trafia do kadry zarządzającej? TYLKO 4%!!! To dość przerażające, nie sądzicie? Podczas swojego wystąpienia na konferencji Bartosz Długokęcki, CEO Sherlock Waste, zaprosił do opowiedzenia o swoich doświadczeniach z aplikacją i frustracją pracowników Michała Szczepańskiego – Dyrektor Wydziału Obsługi Operacyjnej, Raiffeisen Bank International AG, który przekonywał zgromadzonych,  jak technologia może skutecznie wspierać rolę menadżera i budować zaangażowanie pracowników.

Zaczynamy od „dlaczego”…

Kolejni prelegenci i dwa niezwykle ciekawe case’y to: Michał Urbaniak – Dyrektor ds. Obsługi Pacjenta, PZU Zdrowie oraz Emilia Lange-Cichocka – Lean Manager, Apsys Polska. Michał Urbaniak z niezwykłą energią pokazał, dlaczego tak ważne jest nadanie sensu w organizacji, odpowiedzenie sobie na pytania: dokąd zmierzamy, czym chcemy się kierować, jakie są nasze wartości, a potem… jak to zrobić, by 100% kadry zarządzającej identyfikowało się ze zmianą?
Emilia Lange-Cichocka podczas wystąpienia pt. „Rozwój pracowników jako podstawa zmiany kultury organizacyjnej” przypomniała uczestnikom konferencji, o tym jak ważne jest, by nie zapominać o rozwoju liderów i pracowników. Podkreślała również wagę matrycy kompetencji oraz programu rozwoju liderów. „Chcemy pracować z liderami, a nie szefami – z tymi co więcej słuchają niż mówią, którzy grają zespołowo, inspirują, pytają i stanowią przykład dla innych” – podkreślała wielokrotnie. Jeśli zadbasz o pracowników, możesz być pewien, że oni zadbają o klienta.

Ostatni gość i ostatnie wystąpienie na scenie to Michał Morek – Manager ds. Spraw Farmaceutycznych, DR. MAX, który przedstawił case study z obszaru farmaceutycznego, na przykładzie funkcjonowania apteki. Większość z nas pewnie nie zdawała sobie sprawy, jak trudno farmaceutom znaleźć czas na wypełnienie najważniejszej ich roli – fachową opiekę farmaceutyczną, kiedy dookoła coraz więcej utrudnień związanych z funkcjonowaniem apteki (nowości legislacyjne, zwiększające się czynności administracyjne, bardziej wymagający pacjenci). Czy lean może pomóc w lepszym zarządzaniu apteką? Oczywiście, że tak i Dr. Max jest na to świetnym przykładem. A to dopiero początek ich drogi.

Co odróżnia wielkich liderów od dobrych liderów?

Na koniec miałem przyjemność wygłosić power speech, który siedział w mojej w głowie od dawna, a najnowsze Badania Satysfakcji z Pracy udowodniły, to co podkreślam od dawna: rola lidera w organizacji jest niezwykle istotna dla całego jej funkcjonowania. Dlatego tak potrzebne jest nam ustalenie jednego standardu przywództwa i zrozumienie różnicy między ZARZĄDZANIEM a PRZYWÓDZTWEM.

Według mnie przywództwo to stworzenie takiego środowiska pracy w którym ludzie są podłączeni do strategii firmy. Sens istnienia, poczucie przynależności, selekcja, wspólne cele, swiadomośc, zaangażowanie. A zarzadzanie to sposób pracy na co dzień.

Lepszy Manager podsumował moje wystąpienie tak:

Na zakończenie Radek Drzewiecki, założyciel Leanpassion miał dać Power Speech. Sam zastanawiałem się czy będzie w tym power.

Był!

Przypomniał, kim w całym tym doskonaleniu jest lider zespołu. Jak ważna jest jego rola. Przypomniał, jakie błędy popełnia i gdzie może wprowadzić poprawki.

Do tego tematu jeszcze wrócimy 🙂 

Great Companies, Happy People

Tegoroczna konferencja odbyła się pod hasłem „Great Companies, Happy People”, które jest w DNA naszej firmy. To nasza misjo-wizja, idea, która łączy dbałość o rezultaty biznesowe i zwiększenie produktywności organizacji z zaangażowaniem pracowników w rozwój firmy i realizację celów strategicznych. To nasze stategiczne podejście do lean w pięciu krokach.

Dziękuję wszystkim prelegentom, partnerom wydarzenia i Wam, drodzy uczestnicy za obecność, zaangażowanie i niezwykle ciekawe dyskusje.

Do zobaczenia za rok!

Radek

Oceń wpis

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (1 głosy, średnia: 5,00
Loading...

Polecane wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Radosław Drzewiecki
Radosław
Drzewiecki
Sherlock Waste Co-Founder, Leanpassion Board Member